Pages

Monday, February 14, 2011

asrama

aku start duk asrama dari darjah 6. adik beradik aku memang jenis kena hantar asrama awal. bukan mak bapak tak sayang tapi dah memang style nye macam tu. i follew ajelah. dalam ramai-ramai adik aku yang perempuan duk asrama paling awal, umur 11 tahun atau darjah 5. yang lain semua start darjah 6.

abang sulung aku paling tak boleh blah. duk asrama kejap jea. pastu nangis, pegang kaki ayah aku, nak balik. eheheh tak malu. tak leh buat contoh nie. pastu ayah aku kuar kan terus dia. duk umah jelah.

ok, now, cite aku duk asrama pulak. aku duk asrama start darjah 6 sampailah tingkatan 6 (tu pun kejap jea, sebab dapat uitm). pastu duk uitm, takdelah macam asrama sangat sebab bebas sikit kan. takde fixed schedule.

dalam banyak-banyak asrama yang aku menginap ni, asrama sekolah rendah (Sek. Keb. Ulu Luit) yang the best. sampai kadang-kadang kan, aku taknak balik rumah. tu dia, punya lah bestnye duk asrama.

perkara yang best kat asrama luit:
  • dapat makan belimbing yang ada kat belakang asrama dekat ampaian baju. tapi kan, ramai orang kata pokok belimbing tu berhantu. kawan aku cakap, ada nenek kebayan kat pokok belimbing tu bila malam. lepas prep, pukul 11 kami bersiap nak tidur, time tu aku concentrate pasal tido jea, budak-budak mana nak tido lambat. satu malam tu, kawan aku bangun sebab sejuk, lupa nak tutup tingkap. pastu dia nampak ada lembaga hitam yang bersifat pendek (bukan aku kay) pastu bongkok, ada tongkat dan tengok kat dia. terus dia tarik selimut tak jadi nak tutup tingkap. tapi, aku was-was dengan cite ni????
  • ada mesin basuh kat asrama. penyelia asrama (kak tie) kadang suruh kami kumpul baju pastu dia basuhkan guna mesin. tapi, biasanya kena basuh sendiri jugak, barang-barang besar jea masuk mesin macam blanket dan cadar. takpe, tak susah mana pun basuh baju. asal baju tu kena air ada sabun sikit, pastu bilas, jemur lah. dah kering boleh pakai balik takyah nak lipat-lipat sebab aku bawak baju sikit je kat asrama. ma cakap, jangan bawa baju banyak nanti hilang. bukan sebab hilang tapi memang baju aku sikit. adik-beradik ramai tak sempat la nak membeli. aku tak suka tulis nama kat baju, nampak macam budak-budak (bukan kau budak-budak ke masa tu?)
  • main kejar-kejar. kat asrama best, sebab boleh main kejar-kejar sampai satu sekolah. kalau kat umah space tak cukup besar, penyamaran susah nak buat. kalau kat sekolah semua blok boleh explore. kalau main kejar-kejar dengan budak lelaki lagi best.
  • melawa. kalau kat asramakan ramai kawan. kalau ramai kawan banyak lah benda yang boleh buat. benda yang paling best bagi budak pompuan is main make-up-make up. semua nak jadi cantik. time tu trend ikat rambut tinggi-tinggi. pastu pakai tudung memang berbukit la kat kepala tu. sapa yang paling tinggi ikat rambut dia yang paling best aka paling cantik. huh, sengal betul. ada yang bawa alat make up, tenyeh-tenyeh lipstik, pakai bedak tebal, padahal pakai bedak debu enchanteur jea. tu dah perasan cantik dah tu. pastu saje je keluar riadah bagi budak laki tengok.
  • duk dalam locker. aku dan kawan-kawan suka sangat nyakat budak-budak lain, kadang tu kawan sendiri pun kena. aku pakai telekung pastu letak bedak, buar bercapok dan berwarna putih ala macam zombi. pastu duduk mencangkung dalam locker. tangan kedepan ready macam nak cekik la. tunggu tuan locker bukak pintu pastu aku sergah dia sekuat boleh sampi tuan locker terkejut. kalau dia macam nak pengsan tu, menjadi lah tu!!
  • pertandingan. warden asrama (cikgu suhaiza, ni cikgu lelaki kay, nama je macam perempuan) selalu buat pertandingan, pertandingan tarian, lakonan, kembara dan macam-macam lagi. aku ni memang kaki mencapap so, wajib la nak participate, jadi pelakon tambahan pun takpe. kalau kembera tu yang best sebab kumpulan campur dengan lelaki. weh, nampak sangat au gatai start dari kecik lagi kan?.
rindunya aku dekat zaman sekolah rendah.

No comments:

Post a Comment