Pages

Thursday, February 10, 2011

bekal

skang ni kena berjimat. bawa bekal pegi opis. rasa macam budak sekolah pulak. ni kes nak jimat.

biasa bangun pagi lepas sembahyang subuh, aku tido balik. skang ni, lepas sembahyang terus masuk dapur. maasak atau panaskan makanan nak bawa pegi keje. sepanjang 4 hari nilah menu aku:

hari pertama: burger, ni baru nak berjinak-jinak, so start dengan yang senang dulu.
(padahal tak cukup masa, maklumla tak biasa bangun untuk masak). makan sebijik burger je, bekal dari pagi sampai petang. balik rumah terus pekena nasik.

hari kedua: nasi goreng kunyit. tengok ada nasi tak habis yang semalam. so, aku buat nasik goreng. dapat la 1 tupperware. kenyang betul. sedap pulak bila letak kunyit hidup ni. nasik goreng aku:

tumbuk bawang merah, bawang putih, cili dan kunyit hidup. pastu tumis. agak-agak bawang dah garing masukkan daging ayam yang dipotong kecik-kecik. pastu masukkan chicken stock. bila bahan-bahan tadi dah masak, masukkan carrot yang dipotong dadu, kacau sekejap. aku suka carrot yang tak overcooked nanti rasa manis dia tak hilang. pastu masukkan nasi. then, letak la garam dan pak aji. kacau, rasa dan siap.

hari ketiga: mee goreng. masak setengah plastik je. kang masak banyak-banyak muntah mee kang, sapa nak jawab? ni resepi mee goreng aku:

tumis bawang besar, bawang putih dan cili. dah garing pastu masukkan ayam, fish ball, dan tauhu. kacau sekejap. masukkan air, sos tiram, sos cili dan kicap. letakkan sikit chicken stock untuk bagi rasa. pastu letak carrot dan mee (makesure cuci mee sebersihnya untuk hilangkan bau kapur). letak bahan perasa. bila dah puas hati boleh masukkan toger then terus tutup api. aku suka toger ranggup-ranggup.

hari keempat (hari ni): masak berat sikit. nasik putih, singgang ikan kembung dan telur dadar.nasi dan singgang aku masak pukul 11 malam semalam. pagi ni, just panaskan lauk dan nasi pastu buat telur dadar. start masak pukul 6.50, siap pukul 7.10. aku sempat lelap sampai pukul 7.30, sebab aku dah set. aku akan mandi pukul 7.30.

macam mana nak jimat lagi ni????

4 comments:

  1. bagus la huda....dapat berjimat....kalo la bole akak pon nk cm 2...

    ReplyDelete
  2. good good good! I pun hari2 bawak bekal g ofice, kalau tidak, nanti tidak menyusu lah anak..haha!

    ReplyDelete
  3. yela, skang kena berjimat especially dengan gaji yang tak berapa meriah ni. patutnye dah lama berjimat.. akak dah selesa takpe...tak yah jimat.

    ReplyDelete
  4. pam, u pun jimat jugak... ermmm, nasib kita la yea.. i nak kawen, u nak jaga anak.. nanti i dah beranak pinak macam manalah??

    ReplyDelete